Fúze je transakce, při které jsou podniky na základě dohody spojeny v jeden nový. Rozdlišujeme několik typů fúzí a nimi spojených důvodu, proč k fúzím dochází. Častým motivem je rozšíření tržního podílu nebo expandování do nových segmentů s cílem zvýšit tržní hodnotu a vytvořit přidanou hodnotu.
Společnosti, které se dohodnou na fúzi, jsou obvykle porovnatelné ve velikosti, počtu zákazníků nebo rozsahů činností.
Typy fúzí:
Konglomerát - fúze mezi dvěma nebo více podniky, které mají rozdílný předmět podnikání a vůbec spolu nesouvisí, ale po spojení vytvoří synergii, např. fúze Walt Diseny Company a American Broadcasting Company
Konsolidační - fúze mezi podniky ve stejném trhu nebo odvětví s podobnou technologií, marketingem, výrobními procesy, výzkumem a vývojem za účelem vytvoření nové produktové řady - vhodná pro komplementární výrobky nebo služby
Horizontální - fúze mezi podniky v jednom odvětví
Vertikální - spojení podniků, které vyrábějí různé části jednoho produktu