Poslední tři díly našeho seriálu byly ve znamení technické analýzy. Nyní je čas představit unikátní způsob, jak nalézt skutečnou hodnotu trhu – seznámíme vás s Market Profile, výjimečnou metodou, která už z principu nepřestane nikdy fungovat.
Pochopte silné stránky obchodní metody Market Profile a získáte mimořádně účinný obchodní nástroj použitelný na všech trzích, ať už se budete soustředit na komodity, akcie, forex nebo kryptoměny. Jako všude platí – těžko na cvičišti, lehko na bojišti. Naučte se s Market Profile pracovat efektivně hned na začátku, vyvarujete se zbytečných chyb později.
Market Profile, exkurs do historie
Metoda Market Profile je poměrně mladá, vytvořil ji v roce 1980 Peter J. Steidlmayer pro burzu Chicago Board of Trade. Cíl byl jeden – co nejlépe zobrazit časové a cenové vztahy, které na burze vznikají. Výsledkem jejich spolupráce je revoluční způsob zobrazování trhu pomocí vizualizace struktury a rovnováhy, čímž byl položen základ pro celou novou oblast analyzování, predikování a obchodování.
Market Profile totiž dává možnost porozumět, jaké jsou vazby mezi kupujícími a prodávajícími a kdo má na trhu skutečnou převahu, což v době před Market Profile nebylo možné v takovéto formě zjistit.
Market Profile, představení metody
Market Profile dává hlubší pohled na dění na trhu na daných cenových úrovních, což odkrývá oblasti, kde je cena nadhodnocená, podhodnocená a kde se nachází rovnováha (oblast hodnoty). Na grafu je vyjádřena písmeny abecedy, které v angličtině vycházejí z těchto slov – ČasXCenaXPříležitost (angl. zkratka TPO).
První písmeno představuje první časový úsek, který je obvykle prvních 30 minut obchodního dne (nebo X min MP). Druhé písmeno odpovídá dalším 30 minutám daného dne. Stejně to pokračuje i dál. Každý další časový úsek odpovídá novému písmenu z abecedy až do konce obchodního dne.
Písmeno je umístěno vedle každé ceny, kde se trh obchodoval v daném časovém úseku. S každým dalším úsekem pak poskytuje v reálném čase obraz tržní aktivity. Výsledný profil má tvar a dává přesný obrázek o vztahu času daného dne a ceny. Vy tak dostáváte přesné informace o klíčových úrovních zájmu o aktuální i budoucí tržní aktivitu.
Dvě hodnoty jsou v Market Profile zásadní
- Bod kontroly (POC) – ten se vytvoří tam, kde byla největší obchodní činnost v průběhu dne, což je na grafu reprezentováno nejdelší řadou TPOs nejblíže středu celého profilu. Tato úroveň představuje nejférovější cenu pro kupující i prodávající.
- Oblast hodnoty (VA) – ta ukazuje, kde probíhalo 70 % obchodní činnosti v průběhu dne. Nevyšší bod oblasti hodnoty (Value Area High - (VAH) a nejnižší bod oblasti hodnoty (Value Area Low – VAL), jsou pak hraniční hodnoty, kde kupující a prodávající vnímají cenu v rovnováze.
Proč jsou tyto hodnoty důležité pro následující den? Ukazují, kde účastníci trhu považují ceny za nadhodnocené, podhodnocené, nebo v reálné hodnotě. Pochopení této skutečnosti vám umožní se rozhodnout, kdy „zmáčknout spoušť“ u svého obchodu.
Metodě Market Profile jsou věnovány celé knihy a kurzy, které jdou mnohem hlouběji, než je možné v tomto krátkém zasvěcení. Jejich studiem se stanete mistry metody, která nemá ve světě obchodu konkurenci.
Obchodní plán (11. díl)
Miniseriál pro začátečníky:
- Trading je byznys (1. díl)
- Poznejte základní obchodní příkazy (2. díl)
- Styl obchodování, seznamte se (3. díl)
- Broker, vaše prodloužená ruka na burzu (4. díl)
- Trhy: Co, kde a jak obchodovat (5. díl)
- Cesta k ziskům vede přes analýzu (6. díl)
- Vše najdete na grafu (7. díl)
- Formace technické analýzy (8. díl)
- Indikátory technické analýzy (9. díl)
- Market Profile® je vaše konkurenční výhoda (10. díl)
- Obchodní plán (11. díl)
- Řízení peněz a rizika (12. díl)
- A teď to nejpodstatnější (13. díl)