Naposledy jsme v našem seriálu představili Market Profile, jednu z nejlepších obchodních metod, která (na rozdíl) od zpožděných indikátorů nemůže přestat fungovat. Žádná metoda ale není všemocná, pokud nemáte jasný obchodní plán.
Neobejde se bez něj nikdo, kdo obchodování na finančních a kapitálových trzích bere vážně. V obchodním plánu si jasně určíte, co budete obchodovat, jaký instrument použijete, za jakých podmínek otevřete a uzavřete vybrané obchody. Obchodní pán vám pomůže určit si dlouhodobější cíle a soustředit se na ně, dá vám jistotu a potřebný nadhled nad aktuální situací na trhu, vede vás k trpělivosti. S pečlivě nastaveným obchodním plánem se naučíte dodržovat disciplínu a kontrolovat během obchodování své emoce.
Stanovte si jasná pravidla… a dodržujte je
Aby byl obchodní plán opravdu účinný a přínosný, musí vašemu obchodování nastavit jasná pravidla. Při sestavování plánu k sobě buďte upřímní a ptejte se sami sebe co možná nejkonkrétněji. Příklady typických otázek:
- Proč obchoduji, jaká je moje hlavní motivace? Chci být finančně nezávislý? Nebo hledám způsob, jak zhodnotit úspory? Láká mě riziko a adrenalin?
- Jaký obchodní styl zvolím? Chodím do práce, mám málo času – je pro mě optimem poziční trading? Nebo vyberu časově mnohem náročnější swingtrading, daytrading nebo dokonce scalping?
- Jaké trhy a instrumenty budu obchodovat? Vydáte se jen na český trh i americký a na trhy evropské? Budete obchodovat jen akcie, nebo i futures, opce, komodity, forex?
- Podle jakých signálů budu vstupovat do obchodů? Jasně a přesně si určete, co pro vás bude platným signálem k zahájení obchodní akce, za jakých okolností se rozhodnete spekulovat a investovat.
Speciální pozornost v obchodním plánu věnujte tématu ukončení pozice
Výstup ve správný okamžik znamená ziskový obchod. Výstup v nesprávný okamžik rovná se ztráta. Definujte si „správný okamžik“ předem, předem si určete i výši rizika na jeden obchod a jistěte se vždy ochranným stoploss příkazem. Zároveň také:
- Stanovte uvažovanou velikost obchodního kapitá
- Podle pravidel řízení peněz a rizika přesně určete velikost obchodní pozice, tj. kolik procent či kolik peněz vyčleníte na jeden obchod s jediným instrumentem.
- Nezapomeňte také určit, co a jak budete sledovat na trzích a jak budete vyhledávat správné obchodní přílež
- Jasně definujte, s jakým brokerem či brokery budete spolupracovat.
Vytvoření a striktní dodržování obchodního plánu je jedním z nejdůležitějších předpokladů ziskového tradingu. Bez něj je obchodování spíše hra na náhodu než podnikání.
Důležitá podkategorie: Denní obchodní plán
Na každý obchodní den je dobré připravit se zvlášť – prohlédnout a analyzovat trhy, vybrat příležitosti a připravit si přesný denní obchodní plán, který bude řešit hlavně tato témata: Co přesně daný den budete sledovat a obchodovat, co očekáváte a jak se zachováte při neočekávaném scénáři vývoje. S denním plánem získáte větší jistotu a důvěru při vlastním obchodování.
Příkladem dobře vypracovaného obchodního deníku může být třeba tento vzor:
Slovy Warrena Buffeta:
„Pro zbohatnutí na akciových trzích nepotřebuje být nikdo génius nebo mít přístup k tajným informacím. K úspěchu je nutný profesionálně sestavený obchodní plán a schopnost kontrolovat emoce tak, aby nezmenšovaly potenciál dosahování tohoto plánu.“
Obecná struktura obchodního plánu má tři pilíře:
- Obchodní systém
- Vstup do trhu
- Výstup ztrhu
- Testování a kontrola systému
- Řízení peněz a rizika – money management
- Riziko a zisk
- Diverzifikace
- Řízení pozic
- Psychologie
Zásadní položkou obchodního plánu pro úspěch či neúspěch v tradingu je money management. A právě o něm bude díl následující, dvanáctý.
Řízení peněz a rizika (12. díl)
Miniseriál pro začátečníky:
- Trading je byznys (1. díl)
- Poznejte základní obchodní příkazy (2. díl)
- Styl obchodování, seznamte se (3. díl)
- Broker, vaše prodloužená ruka na burzu (4. díl)
- Trhy: Co, kde a jak obchodovat (5. díl)
- Cesta k ziskům vede přes analýzu (6. díl)
- Vše najdete na grafu (7. díl)
- Formace technické analýzy (8. díl)
- Indikátory technické analýzy (9. díl)
- Market Profile® je vaše konkurenční výhoda (10. díl)
- Obchodní plán (11. díl)
- Řízení peněz a rizika (12. díl)
- A teď to nejpodstatnější (13. díl)