V minulém dílu jste se naučili, že na burze je možné vydat se dvěma základními směry – spekulovat na růst trhu nebo na jeho pokles. Téma třetího dílu řeší stejně zásadní záležitost – styl obchodování. Ten totiž spolu s volbou obchodovaných instrumentů rozhoduje o tom, jak budete či nebudete na burze úspěšní.
Na začátek důležitý pojem: Časové pásmo
Styl obchodování a časové pásmo – ve světě burzy nerozlučná dvojice. Časové pásmo (též time frame) představuje čas, po které obchodník drží otevřenou pozici. A to, jak dlouhé toto časové pásmo je, rozhoduje o stylu obchodování, který je vhodný zvolit. Obecně platí, že každé časové pásmo si žádá jiný styl obchodování, jiné techniky, jiný kapitál a také výrazně jiný psychologický přístup. Zapamatujte si pravidlo, že čím kratší time frame, tím může být obchodování ziskovější, ale také rizikovější. Zvlášť pokud na burze začínáte a máte malý kapitál, je obtížné ovládnout emoce a nesázet vše na jednu kartu.
A teď už k tématu – obchodním stylům. Seřadili jsme je od pro začátečníky nejvhodnějších po ty, kterých by se trader bez zkušeností měl při prvních pokusech na burze vyvarovat. Riziko ztráty je u nich enormní.
Investování – technika „kup a drž"
Investování je dlouhodobá obchodní strategie, která je založena především na fundamentální analýze a sledování vývoje externích a interních vlivů na daný cenný papír či derivát. Obchodní instrumenty jsou následně drženy v řádech měsíců až roků. Známým a úspěšným představitelem této strategie je W. Buffett, jeden z nejbohatších a nejúspěšnějších investorů světa. Jeho investiční strategie je v podstatě velmi jednoduchá – najde na trhu společnost s velkým růstovým potenciálem, investuje do ní a následně ji řídí.
Pozor, ne každý ale může být Buffetem – při nevhodném výběru obchodovaného titulu a nevyužití ochrany rizika se z investování stává extrémně nebezpečná činnost. Vzpomeňte na internetovou bublinu ve Spojených státech v roce 2000, kdy všechny technologické společnosti rostly až do fáze, kdy se trh otočil a investice ztratily stovky procent během pár měsíců. Nejednalo se přitom o malé a neznámé společnosti. Například cena akcií Microsoftu ztratila během několika týdnů 50 % hodnoty.
Tip: Než dostanete investiční příležitost, není neobvyklé, že na vstup do nějaké pozice budete čekat i přes půl roku. Netrpělivým povahám a začínajícím obchodníkům, kteří mají silnou vnitřní potřebu „být v obchodě“, toto může činit problém.
Swing. Statisticky nejvýnosnější styl obchodování
Typický swingový obchodník? Zajímá se téměř výhradně o denní grafy, na jejichž základě obchoduje. Na týdenní se dívají vcelku sporadicky. Většinou nesleduje ani intradenní grafy – ty sledují jen ti nejzkušenější swingoví tradeři pro lepší načasování vstupu.
Pozice si swingový obchodník vybírá především na základě technické analýzy, často používá technické nástroje jako úrovně odporu a podpory, trendové linie, technické formace a market profile. Z hlediska psychologie a času je tento druh obchodního stylu poměrně nenáročný, protože trader si strategii obchodu může důkladně promyslet před otevřením trhu. Po jeho otevření obchod uskuteční, nastaví ochranné obchodní příkazy… a to je vše. Swing obchodování je statisticky uváděno jako nejziskovější forma soukromého obchodování. Za hlavní důvody lze považovat optimální množství vázaného kapitálu, rizika a dlouhodobou flexibilitu pro obchodníka.
Intraday obchodování. Styl pro zkušené
Intradenní obchodování (anglicky intraday nebo daytrading) je takový obchodní styl, kdy obchodník začíná každý den s „čistým stolem". Pozice zásadně nedrží do druhého dne, před uzavřením trhu ukončuje své pozice. Při práci využívá vždy intraday grafy, nejčastěji 2 až 60minutové. Obchodní signály v intraday obchodování? V převážné většině jsou založené na technické analýze a na metodách market profile.
Intradenní obchodování je časově i psychicky náročný styl, přitom nikde není psáno, že budete mít výrazně lepší výsledky než u swingového obchodování. Výhodou je relativně čistá hlava po ukončení obchodního dne, protože každý další den začíná day trader úplně znovu od nuly, nezávisle na obchodních pozicích a výsledcích předchozího dne. Nevýhodou daytradingu je pak nezachycení silných důležitých, několikadenních či týdenních trendů ve větším rozsahu.
Tip: Pro intradenní obchodování potřebujete brokera s nízkými poplatky, protože provádí větší množství obchodů a také rychlé vyplnění jeho objednávek.
Scalping. Snaha dostat maximum z minima
Scalping je intradenní styl tradingu, kdy jsou pozice obchodníkem drženy jen několik sekund či několik málo minut. Scalping je brokery často předkládán jako funkční, bezpečný styl obchodování. Opak bývá spíše pravdou. Scalping je mezi obchodními styly zdaleka nejnáročnější. Vyžaduje detailní znalosti trhu, dokonalé čtení grafu a velkou psychickou odolnost. V praxi jde o velmi rizikový styl, kde podstatou je zobchodování velkých pozic s velkou pákou pro malý zisk. Tento malý zisk by v jedné pozici neznamenal vůbec nic, násobený velkým kapitálem a pákou však představuje i několik set dolarů.
Pro zkušené obchodníky má tento obchodní styl i svoje výhody, například možnost lepšího odhadu příštího vývoje v několika minutách spíš než v desítkách minut či hodin. Scalper často používá alternativní grafy (range bars, tick, volume), velmi často se soustředí na Forex, e-mini futures nebo DAX. Často soupeří s počítačovými algoritmy a může mít nutkání brát obchody jen proto, aby neseděl na židli jen tak na prázdno.
Co budete potřebovat pro scalping? Výkonný počítač, několik monitorů, slušný analytický software a detailní znalosti trhu. Ještě jednou také připomeňme: Bez patřičného vzdělání se nedoporučuje do skalpování pouštět.
Broker, vaše prodloužená ruka na burzu (4. díl)
Miniseriál pro začátečníky:
- Trading je byznys (1. díl)
- Poznejte základní obchodní příkazy (2. díl)
- Styl obchodování, seznamte se (3. díl)
- Broker, vaše prodloužená ruka na burzu (4. díl)
- Trhy: Co, kde a jak obchodovat (5. díl)
- Cesta k ziskům vede přes analýzu (6. díl)
- Vše najdete na grafu (7. díl)
- Formace technické analýzy (8. díl)
- Indikátory technické analýzy (9. díl)
- Market Profile® je vaše konkurenční výhoda (10. díl)
- Obchodní plán (11. díl)
- Řízení peněz a rizika (12. díl)
- A teď to nejpodstatnější (13. díl)